donderdag 13 maart 2014

Zwemmen met de paarden en meer gamedrives


Hello everybody,

Om te beginnen: het is hier vandaag echt verschrikkelijk koud. We gingen vanochtend op een game drive en we vertrokken om 5 uur. Het waaide superhard en iedereen zat in de auto te koukleumen. De afgelopen paar game drives zijn echt slecht geweest. Heel erg rustig in de bush en bijna geen dieren te vinden. Vanochtend hebben we gekeken naar de zonsopgang onder het genot van een kopje thee. Ook vanochtend was het rustig en konden we helaas niet veel spannends vinden. Er kwamen een paar zebra's, impalas en gnoes voorbij en op het eind zagen we nog een arend, die was wel vet.


Gisteren was het juist ontzettend warm. Het was denk ik sowieso 30 graden. Dus zijn we 's-middags met de paarden gaan zwemmen en dat was echt ontzettend gaaf! En met zwemmen bedoel ik dan ook echt dat je zonder zadel op je paard gaat en zo diep het water in dat je paard echt moet zwemmen. Ik heb het nog nooit eerder gedaan maar het is zeker weten een aanrader. De paarden vonden het heerlijk en ik ook want het water was lekker verkoelend haha. Maar mijn paard was niet zo'n goede zwemmer en hij zwom verticaal, beetje zoals een zeepaardje haha. Maar, ik ben er vanaf gevallen haha. Want doordat hij zo verticaal zwom moest je je vasthouden aan de manen maar zak je zelf heel ver naar achter. Dus zodra mijn paard weer grond onder zijn voeten kreeg zat ik ongeveer op zijn kont, dus gaf hij een paar goede bokken en daar lag ik in het water. Ik zag het aankomen maar het lukte mij niet om terug naar voren te komen op het paard. Het is nog een stuk lastiger dan het lijkt! Maar nadat ik er af was gevallen ging mijn paard er vandoor, het is een echte vreetzak dus hij rende gelijk naar het gras. Toen ik weer opstapte ben ik met mijn blote voeten door de doorns gelopen dus die zaten helemaal vol. Elke dag een nieuw avontuur! Voor de rest had ik niks, op een mega blauwe plek op mijn been na dan. Maar het was echt een super ervaring en ik zou het graag nog een keer willen doen. Er zijn helaas geen foto's gemaakt maar misschien komen er nog meerdere dam swims.

Na onze game drive van vanochtend zijn we naar de stallen gedaan. We hebben spelletjes gedaan met de paarden waardoor je je paard beter leert kennen en meer zelfvertrouwen krijgt. Zo moest je bijvoorbeeld op je paard onder een touw door en slalommen om palen waar gekleurde dingen aan hangen en een versmalling met flapperend plastic. Daarnaast moest je naast je paard hangen om een zweep van de ene naar de andere pion te brengen. Ik zat op een paard genaamd The Kiwi, het is een ex racepaard. Het is absoluut niet het type paard dat ik gewend ben om te rijden. Daarnaast waaide het vandaag ontzettend hard dus waren de paarden iets frisser. Dus ik zat in principe op een soort tikkende tijdbom die niet stil kon staan en ontzettend nerveus was. Vooral omdat ik de dag daarvoor een ontzettend lomp paard had gereden waar je vanalles mee kon doen, was het voor mij best wel even wennen. Maar uiteindelijk ging alles goed en wat het een fijn paard om te rijden.

Vanmiddag hebben we nog een gamedrive gedaan, omdat de afgelopen paar drives zo slecht waren. Deze gamedrive was echt stukken beter. Het begon al gelijk met groepen zebra's, impala's en giraffes bij elkaar, gevolgd door een paar waterbuffels.

 
Ze hebben hier ook een leuke volgen, ze noemen hem de 'go away bird'. Ze hebben hem deze naam gegeven omdat hij andere dieren waarschuwt wanneer er iets aankomt. Het geluid wat hij maakt lijkt alsof hij zegt 'go awaaaay!'. Best grappig om te horen. Hier zie je de vogel. Wanneer hij vliegt lijkt hij een beetje op een papegaai, of een kaketoe, met z'n kuif.
 
 
En we hebben ook een neushoorn gezien! Eindelijk is mijn big five compleet haha. En hij is best dichtbij gekomen dus het was echt supergaaf om te zien. Het was een groot mannetje en ze noemen hem Magnum. De neushoorns in dit reservaat zijn eigenlijk best relaxed en zullen niet zo snel iets doen. Aan de ene kant is dat wel mooi, maar aan de andere kant zijn de neushoorns hier perfect om op te jagen. Afgelopen week hebben ze in het reservaat een auto aangehouden en doorzocht omdat ze illegaal in het park waren. Want je kunt niet zomaar naar binnen, je hebt verschillende bewaakte toegangspoorten. Ze vroegen om het rijbewijs en de mannen gaven aan dat ze op gamedrive waren en dat ze verdwaald waren. Omdat ze niks in de auto konden vinden lieten ze de mannen gaan. Maar ze hadden tijdens het doorzoeken het rijbewijs op het dak van de auto gelegd en zodra de mannen mochten gaan reden ze snel weg, waardoor hun rijbewijs van het dak was gevallen. Later op die dag hebben de beheerders van dit reservaat de struiken doorzocht waar ze de auto hadden aangehouden. Hier vonden ze een bijl, een aantal geweren en kleren. Duidelijk stropers op zoek naar een neushoorn. Het ene geweer was kapot gegaan tijdens het afvuren, dus de beheerders konden zien dat het was gebruikt. Ze hebben gezocht in de bush naar een neergeschoten neushoorn, maar ze hebben er gelukkig geen gevonden.
Het is best wel een issue hier, het komt omdat de mensen in Mozambique zo arm zijn. De bewoners daar leven in zeer slechte omstandigheden. Denk aan zelf gebouwde hutjes en weinig banen en geld. En wanneer ze zien dat hun buurman van een hutje naar villa verhuist omdat ze de hoorn van een neushoorn hebben verkocht begrijp ik opzich best dat ze in de verleiding komen. De hoorn van de neushoorn is momenteel het meest dure handelswaar wat er is. Duurder dan goud of diamanten of wat dan ook.  
Gelukkig leefde de neushoorn die wij hadden gezien gewoon en hij was echt mooi om te zien.
 


 
Toen we op de terugweg waren van onze game drive kwamen we nog een olifant tegen. We waren naar de zebra's aan het kijken en aan de andere kant stond ineens een olifant. Maar hij was waarschijnlijk in zijn bronstperiode, ze noemen dit musth. Hierdoor zijn ze letterlijk levensgevaarlijk worden en in staat zijn om je te vermoorden. Dit mannetje kwam achter ons aan en een olifant kan ongeveer 40 km/uur rennen. Het was dus best wel eventjes een spannend momentje haha. Gelukkig ging hij snel weer de bush in en konden we weer rustig verder rijden.
 
Er is eigenlijk nog zoveel meer wat ik wil vertellen, maar ik wil graag gaan slapen nu haha.
Dus dit is het voor nu, maar er komt wel weer een volgende blog.
 
Talk to you later!
 

1 opmerking:

  1. Jeetje mina, Annika, wat een verhalen! Ik ben zo nieuwsgierig naar de rest. En dan die foto's, die zebra is werkelijk schitterend. Ik wil alles zien. Prachtig. Blijf je wel een beetje voorzichtig. zo'n olifant is best snel voor z'n afmeting.

    groetjes van pap en een poot van witte jango.

    BeantwoordenVerwijderen