maandag 3 maart 2014

Eerste dag Zuid-Afrika!

Zo, daar zijn we dan: Zuid-Afrika!
Ik kan nog steeds niet helemaal voorstellen dat ik dit echt aan het doen ben. Ik begon zaterdagmiddag aan mijn reis. Eerst vloog ik van Amsterdam naar Londen. Na twee uur wachten mocht ik in mijn mega-supergrote vliegtuig naar Johannesburg.


Na echt een verschrikkelijke nacht in het vliegtuig met ongeveer 3-4 uurtjes slaap kwam ik de volgende dag aan op Johannesburg. Het vliegveld was echt een verschrikking. Er stond een superlange rij voor de paspoortcontrole en ik had geen idee waar ik naartoe moest voor mijn volgende vlucht. Eenmaal bij de controle aangekomen zei ik dat ik naar Hoedspruit moest en het enige wat ik als antwoord kreeg was een 'So?'. Hmm, warm welkom.
Daarnaast kwam ik bijna Zuid-Afrika niet in omdat ze dachten dat ik hier kwam werken zonder visum. Nadat ik had uitgelegd dat ik niet werd betaald en gewoon hier kwam om mee te helpen kreeg ik toch nog de benodigde stempel in mijn paspoort. Op dat moment zat ik een beetje in een dipje. Ik had geen idee waar ik naartoe moest en vroeg me af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Maar gelukkig dat dat gevoel nu helemaal weg, het is hier echt prachtig!

Toen ik gisteren aankwam werd ik opgehaald door de eigenaar. En ik had echt de grootste pech ooit. Want ik kwam aan in het mooie, warme Zuid-Afrika en wat denk je? Juist, het regende natuurlijk... Maar het werd een beetje goed gemaakt doordat we onderweg gelijk een paar wildebeesten en waterbuffels tegenkwamen. Bij het kamp aangekomen was iedereen een dagje weg, dus had ik alle tijd om te settelen en even bij te komen.  
Rond een uur of 5-6 begon het echt ontzettend hard te onweren en te regenen waardoor de stroom uitviel. We hadden nog niet gegeten en in het donker zonder stroom kun je niet echt koken. Dus mijn eerste avondmaal in Zuid-Afrika bestond uit een broodje met ham en een mango, tadaa! Ze hebben hier een soort gezamenlijke keuken, die midden in de bush staat. Er is een drinkbron vlakbij, dus het gebeurt vaak dat hier dieren naartoe komen om te drinken. Maarja, als het licht uit is dan is het hier niet zomaar donker, maar écht donker donker. Dus met onze zaklampen zijn we naar de keuken gelopen. En terwijl ik samen met een andere studente in het donker zat te eten hoorden we ineens een geluid. Het klonk zo dichtbij! Daar zit je dan, midden in de wildernis. Gelukkig waren we bijna klaar met eten en zijn we snel terug gelopen naar ons huisje, stelletje dappere dodo's haha. Om tien uur lag ik op bed, want tja, er was verder toch niet veel te doen en de volgende dag weer vroeg op. Om ongeveer 3 uur 's nachts schrokken we wakker doordat de stroom ineens terug kwam, waardoor alle lichten ineens aansprongen.

We vertrekken elke dag om kwart over 7 naar de stallen. De stallen liggen niet bij het huis maar een stukje verderop. Toen we daar aankwamen heb ik eerst een korte rondleiding gekregen. Daarna heb ik geholpen met het verzorgen van de paarden. En rond een uur of half 11 was het dan eindelijk zo ver: voor het eerst te paard de bush in! Ik mocht op een hele lieve merrie, Bafana Bafana. We hebben onderweg impala's gezien, een wrattenzwijn met twee jongen, heel veel verschillende soorten vogels en een paar waterbucks. Een waterbuck is een soort groot antilope-achtige beest ofzo. (Google?) Helaas nog geen giraffes en olifanten, maar ach, het is pas dag 1! Terwijl ik hier zit te typen zijn ook twee grijze duikers langsgekomen, ook een soort impala-achtig maar dan klein en grijs. Daarnaast hoor ik in de verte het geroep van een hyena, geweldig toch?! Omdat het zoveel regende heb ik mijn camera niet meegenomen, dus kan ik jullie helaas niet blij maken met wat mooie plaatjes. Maar ik beloof je, er komen er genoeg!

Trouwens, ze hebben hier ook een tamme eekhoorn als huisdier en hebben een baby bushbaby opgevangen, zo schattig! Klein aapje :) Iedereen hier is echt superaardig en altijd bereid om te helpen, echt heel fijn.

Tot de volgende keer, ik ben benieuwd wat ik dan allemaal heb gezien en meegemaakt!

I'll keep you posted!

3 opmerkingen:

  1. Heey meid!
    Lees net je blog, leuk!
    Ik kan me voorstellen dat het een spannende reis was, zeker als je op andere vliegvelden moet overstappen en dan ook nog is bijna geweigerd worden, pfff zou het wel even benauwd krijgen haha.
    Ik vind het erg dapper van je, ik weet al niet waar ik heen moet als ik op vakantie naar Spanje of Turkije ga laat staan met zoiets, Ik zou verdwalen of in Rusland uitkomen hahaha.
    En cool dat je al verschillende dieren hebt gezien!
    Daarvoor zit je stiekem toch ook in Afrika, zoveel mogelijk van de natuur genieten!
    Nou meid ik wens je heel veel plezier en succes met je stage!
    En zie je volgende blog wel weer verschijnen..
    En dan met foto's he hihi.
    Liefs Roweentje xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi lieffie

    Wij zijn blij dat je goed aangekomen bent. Ik had toch wel even de zenuwen nadat ik 24 uur niets van je gehoord had.
    Jammer van de regen, maar je krijgt vast nog veel zon. We housen contact. Kroel van Daisy en Lizzy, pootje van Jango.

    En kus van mij

    Dag dag Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Lieverd,

    Ook ik ga met veel plezier je blog lezen, ben superblij dat je veilig bent aangekomen, en natuurlijk regent het als je aankomt ;)
    volgende keer je camera meenemen hé, want ik verwacht wel een foto van Simba haha. Nou ik zal tante hilde ook je blog laten lezen en igg een dikke kus van ons beide.

    PS vroeger noemde je mij lara croft, maar nu ben jij het ;) :) :)
    Xxx Chantal en Tante Hilde

    BeantwoordenVerwijderen