maandag 31 maart 2014

Moholoholo, Jessica and more

Zo, daar ben ik weer! Sorry dat ik zo weinig blog, maar ik was de afgelopen week zo ontzettend moe, dat ik nergens anders meer energie voor had.
Ik ben hier nu al een maand en ik heb nog maar twee weken te gaan. De tijd gaat echt zo ontzettend snel! Het is hier heerlijk en prachtig, maar ik vind het opzich ook wel fijn om straks weer lekker in mijn eigen bedje te liggen.

Maar ik zal eens even vertellen wat ik afgelopen week allemaal heb beleefd :).

Maandag: Moholoholo
Afgelopen maandag ben ik naar moholoholo geweest. Het is een rehabilitatiecentrum waar ze dieren uit het wild opvangen. Zo komen hier bijvoorbeeld dieren die vast zijn komen te zitten in strikken en vallen van jagers. Of soms krijgen ze een telefoontje van boeren die niet blij zijn met leeuwen of luipaarden rondom hun vee.  Ze proberen altijd om de dieren terug te zetten in het wild, maar soms is dit niet mogelijk omdat ze bijvoorbeeld te erg verwond zijn of te gehecht zijn aan mensen. De dieren die ze waarschijnlijk wel terug kunnen zetten in het wild zijn niet toegankelijk voor bezoekers, zodat ze zo min mogelijk mensen zien.
Toen we aankwamen kregen we eerst een introductie waarin werd verteld hoe het is ontstaan en wat voor werk ze doen. Vervolgens werden we met zijn allen begeleid naar de cheetah verblijven, waar ze een cheetah naar buiten brachten en op een tafel lieten liggen. We mochten allemaal omstebeurt de cheetah aaien! Het was in het begin best wel spannend omdat ze allemaal vertelden dat je geen snelle bewegingen mocht maken, voorzichtig moest benaderen en alleen maar de rug mocht aaien. Maar toen ik daar eenmaal stond was het echt een megavette ervaring, iets wat ik niet snel zal vergeten.

 

 Zodra iedereen was geweest werd de groep opgesplitst in twee groepen. De groep waar ik in zat ging verder langs de cheetahs en de hyena's. Ik heb nog nooit een hyena van dichtbij gezien, dus ik had verwacht dat ze een stuk lelijker zouden zijn. Maar toen ik ze van dichtbij zag bleken het eigenlijk best wel mooie beesten te zijn. Een beetje hondachtig, maar toch weer anders.   

 
Na de hyena's zijn we doorgelopen naar alle vogelverblijven. Ze hebben echt ontzettend veel verschillende soorten vogels. Verschillende soorten arenden, gieren en andere roofvogels. Op de onderstaande foto zie je een Southern ground hornbill en op de tweede foto een  bateleur (wat dat ook mag zijn haha).



Na de vogels zijn we verder gegaan naar de leeuwen, luipaarden en wilde honden. Ze hadden een prachtige mannetjesleeuw en die zijn groot! Echt geweldig om alles een keertje van zo dichtbij mee te kunnen maken. Hetzelfde voor de luipaarden, ook echt ontzettend mooie beesten om te zien. Aan de ene kant was het wel triest, omdat ze niet vrij zijn maar allemaal achter hekken enzo. Maar het is wel goed om de dieren een keer van dichtbij te zien, zodat je weet waar je mee te maken hebt.




Het was een interessante en leuke ervaring, weer een ervaring rijker :).

Dinsdag: Jessica the hippo
Dinsdag was een drukke dag. De dag begon met bootcamp, daarna naar de stallen. We hebben eerst voltige gedaan met de paarden. Voor degene die niet paardrijden: voltige is een soort gymnastiek op het paard. Je gaat er op staan, hurken, bepaalde houdingen etc. Het is best wel zwaar, vooral na een ochtend intensieve gym haha. Het is mij uiteindelijk zelfs gelukt om zonder zadel op een paard te springen en een koprol achterover van het paard te maken (waarbij ik wel mijn enkel heb verstuikt maar oke).
Na de voltige hebben we nog een halfuurtje paardgereden en daarna zijn we uiteindelijk vertrokken. We zijn eerst naar een klein restaurant achtig iets geweest waar we pannenkoeken hebben gegeten. Bij dit restaurant is een megagrote baobabboom van bijna 2000 jaar oud. Deze bomen worden echt supergroot en oud en deze is zo ontzettend groot en zwaar geworden dat ie uiteindelijk is bezweken onder zijn eigen gewicht. Er is mij verteld, dat wanneer de mensen de boom hoorden instorten, dat ze dachten dat het een gasexplosie was. Op onderstaande foto sta ik op de foto met een 'jonge' baobabboom, van 'slechts' een paar honderd jaar oud.

 
Na onze lunch zijn we naar Jessica the hippo gegaan. Jessica is een tam nijlpaard, mensen hebben haar gevonden toen ze nog een baby was. Ze hebben haar met de hand opgevoed. Ze is wereldberoemd en wordt veel gebruikt voor documentaires enzo. Het was echt een superervaring om zo dichtbij een nijlpaard te komen. Vooral omdat je weet dat ze echt levensgevaarlijk zijn en dat ze op nummer 1 staan wanneer het gaat om mensen die worden gedood door een wild dier in Afrika. En we konden zo dichtbij komen bij deze! We hebben haar aardappelen gevoerd en thee gegeven. Vervolgens ging ze in het water liggen en konden wij haar een rug massage geven met onze voeten haha. Het is een ervaring die je voor altijd bij blijft. :)
 


's-Avonds zijn we nog op een gamedrive geweest in het donker. De sterren hier zijn echt zo prachtig, je kunt zelfs de Melkweg zien. Helaas hebben we geen spannende dieren kunnen vinden, alleen een kameleon haha.
 
WoensdagOp woensdag hebben we niet heel veel bijzonders gedaan. We zijn op een buitenrit geweest met de paarden en 's-avonds een gamedrive waarbij ik eindelijk wat olifanten heb kunnen fotograferen voor mijn onderzoek.
 
Donderdag: BushdagVoortaan gaan we op donderdag niet meer naar de stallen maar gaan we de hele dag naar de bush om daar meer te leren. We rijden soms een stukje en soms stappen we ergens uit om even rond te lopen en dingen te leren over de planten en andere dingen. Het is best interessant. We hebben ook nog even bij een uitkijkpunt bij een drinkplaats gezeten en toen kwamen er twee olifanten lang om te drinken. Ze zijn daar zeker 15-20 minuten gebleven, heerlijk om naar de kijken.
 


Prachtige weerspiegeling van de olifant in het water.


Hier zie je een groepsknuffel van drie zebra's :).


Op gegeven moment waren we aan het rondrijden toen we opeens allemaal gieren in de lucht zagen cirkelen. Dit kan twee dingen betekenen: of ze zijn gewoon lekker aan het vliegen, óf er ligt iets doods. Dus hup, er naartoe met de auto. En ja hoor, een boom vol met gieren en aan de andere kant van de weg lag een dode zebra. Aan de geur op te maken was hij die ochtend gedood. We keken om ons heen of we ergens leeuwen konden vinden en na een paar minuten zagen we de leeuwen verderop verstopt in de struiken.

 
We zijn een tijdje blijven staan maar de leeuwen waren te schuw en hadden waarschijnlijk genoeg gegeten, waardoor ze niet terug kwamen naar de zebra. We besloten om naar huis te gaan voor lunch en later weer terug te komen, wanneer het wat afgekoeld was. Dus rond een uur of vier reden we weer terug naar dezelfde plek en we zagen dat de zebra een beetje verplaatst was, dus dat ze er wel nog waren geweest. Ze lagen nog steeds verderop in de struiken te wachten. Met een hele hoop geduld en af en toe heen er weer rijden wisten we de leeuwen uiteindelijk langzaam te benaderen terwijl bij de zebra kwamen om te eten. Ze waren zo dichtbij! Er waren drie volwassen leeuwinnen en twee welpjes. We hebben bijna een uur naar ze gekeken, totdat het te donker werd. Ik heb geloof ik wel 100 foto's gemaakt, maar ik ga ze niet allemaal hier plaatsen ;).



Vrijdag
Vrijdag zijn we in de ochtend naar de stallen geweest en hebben we een buitenrit gemaakt. 's-Middags hadden we een middag vrij waarbij we lekker zijn gaan winkelen, eindelijk wat souvenirtjes weten te kopen :). 's-Avonds zijn we uiteten geweest en gezellig wezen stappen.

Zaterdag: Dagje in de bergen
Zaterdag moesten we weer op tijd opstaan omdat we die dag naar de bergen gingen. Ik had die nacht maar 4 uur geslapen dus ik was gesloopt haha.
Na ongeveer een uur rijden kwamen we op onze bestemming en het was echt prachtig. Ze hebben hier zulke mooie bergen en het water was zo helder. Het was een heerlijk relaxte dag, met bbq als lunch en lekker zonnen op de rotsen langs het water. Het water was te koud, dus ik ben niet gaan zwemmen haha.



 
's-Avonds thuis hebben we nog lekker een braai en een gezellige avond rond het kampvuur gehad.
 
 
Verder heb ik niet heel veel spannende dingen beleefd, zondag was relaxed en vandaag heb ik mijn tattoo laten zetten. Voor foto's check facebook, heb ze niet op mijn laptop ;)
 
Spreek jullie de volgende keer weer!


1 opmerking:

  1. Hey meis, jij kijkt de volgende keer met andere ogen naar de lionking hoor ik wel. Gaaf hoor al die dieren van dichtbij bekijken. Wat een kans zeg!! Geniet de laatste 2 weken nog van de Byzondere momenten in te bush!!!

    BeantwoordenVerwijderen