maandag 10 maart 2014

Krugerpark!


Eindelijk was het dan zo ver, ik ben afgelopen vrijdag naar het Krugerpark geweest! Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten, het Krugerpark is het grootste wildifepark van de wereld. Het loopt grotendeels in Zuid-Afrika maar ook deels in Mozambique. Om een beetje een beeld te scheppen ben ik eventjes creatief bezig geweest en heb ik Nederland naast het Krugerpark gezet.


Links zie je het Krugerpark, het volledig groene gedeelte. En rechts zie je Nederland, wat dus vrijwel net zo groot is! Je ziet gelijk het verschil aan de hoeveelheid wegen, ook wel leuk om eventjes over na te denken. Maar oke, het Krugerpark is dus net zo groot als Nederland, maar dan alleen maar natuur, echt onvoorstelbaar mooi.

We vertrokken vrijdagochtend om 5 uur, dus ik moest al om half 5 mijn bed uit. Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan bij de ingang van het Krugerpark. Je kunt niet zomaar het park in en je moet ongeveer 200 rand toegang betalen en je naam en herkomst enzo invullen voordat je naar binnen mag. Volgens mij gaat het park om 6 uur open en weer om 6 uur 's-avonds dicht. Je kunt een speciale safaritour nemen en dan zit je met allemaal mensen in zo'n busje en kun je foto's maken uit een klein raampje. Ik ben samen met twee andere studenten en met de zoon van de eigenaar geweest. De zoon, Ryan, die reed en wist allerlei dingen over de dieren te vertellen dus wij hadden niet echt een gids nodig. Het voordeel van een eigen auto is dat je kun gaan en stoppen wanneer je wilt en dat je kunt zeggen of de auto bijvoorbeeld een stukje verder naar voor of naar achter moet om een foto te maken. Wat een service haha.

Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten kent Afrika de Big Five. Deze bestaat uit de luipaard, leeuw, waterbuffel, olifant en neushoorn. Waarom deze dieren in de Big Five? De Big Five bestaat uit de dieren die het meest gevaarlijk zijn om op te jagen. Je kunt ze niet in alle parken vinden, maar wel in het Krugerpark. Het is voor de meeste mensen dan ook hun doel om de Big Five te spotten, maar zo makkelijk is dat nog niet. We waren net een kwartiertje in het park denk ik totdat we de eerste al tegenkwamen: de waterbuffel. Deze hebben ze ook heel veel bij de bushkamp, dus ik had ze al best vaak gezien. Even later zagen we een groepje olifanten, hoppa dat was nummer 2!
Het voordeel van de safari is, wanneer er een auto langs de kant van de weg is gestopt, dan weetje dat er is te zien is dus kun je zelf ook stoppen om te kijken. We kwamen bij een bosachtig stuk waar een hoop auto's stonden, vast iets bijzonders dus! Een andere bestuurder vertelde ons dat er een luipaard was met drie jongen en dat ze net de weg hadden overgestoken. Luipaarden zijn er in het algemeen best veel, maar ontzettend moeilijk te vinden. Dit komt omdat ze heel snel zijn en in bomen klimmen. We hadden even gewacht maar konden ze helaas niet vinden in de struiken. We reden een paar meter verder omdat we steeds het geluid van een baviaan hoorden. Ze zaten allemaal hoog in de bomen. Ryan vertelde dat ze waarschijnlijk zoveel lawaai maakten vanwege de luipaarden en daarom ook hun veiligheid hogerop zochten.
Hier zie je een aapje helemaal bovenin de boom.


Terwijl wij dus foto's aan het maken waren van de apen riep Ryan ineens 'Look look look!' Hij zag in zijn achteruitkijkspiegel ineens een luipaard over de weg rennen! Dus wij draaiden ons met een ruk om en een paar seconden later zagen we er nog een over de weg rennen! We hielden onze camera gereed, maar later hoorden we dat ze allemaal al waren overgestoken. We hadden helaas geen foto's kunnen maken maar we hebben er wel een gezien! En dat telt. Dus om 8 uur 's-morgens hadden we al 3 van de Big Five gezien, wow. Nu alleen nog de leeuw en de neushoorn.

We hebben nog zo ontzettend veel andere dieren gezien: zebra's, giraffes, maar ook struisvogels en gieren. En verder deed ik gewoon ontzettend veel genieten van de omgeving. Het veranderde steeds, dan had je weer prachtige open velden, dan weer enorme rotsblokken en dan weer ontzettend veel struiken waardoor je amper dieren kon vinden.





Er is een soort antilope die ik echt heel mooi vind. In het Engels noemen ze het een waterbuck, wat waterbok is in het Nederlands. Ze heten zo omdat ze, je raad het al, bij het water leven. Wanneer er dan een leeuw of een ander roofdier komt dan rennen ze snel het water in. Ze hebben een dikke, vettige vacht wat hun droog houdt. Daarnaast geeft het blijkbaar een ontzettende stank af, wat hun minder aantrekkelijk maakt voor roofdieren. De Mannetjes hebben prachtige gestreepte horens. Ik heb er toevallig een goede foto van kunnen maken. Je hebt ook nog een andere antilopesoort, de koedoe, deze lijkt (voor de amateurs zoals ik haha) een beetje op de waterbok. Alleen bij de koedoe hebben de mannetjes gekrulde horens. Ik heb helaas alleen foto's van de vrouwtjes, dit is de tweede foto hieronder.



Door de grote hoeveelheid regen die de afgelopen week is gevallen zijn er veel overstromingen geweest en zijn de wegen allemaal superslecht. Er is een rivier, de olifantsrivier, en die is echt supergroot geworden. Op sommige plekken was die bijna 30 meter diep, terwijl het normaal gesproken een rivier is van ongeveer 20 meter breed. Aan de kant van de rivier vonden we een krokodil. Gelukkig was het droog en scheen de zon toen we naar Kruger gingen. Het was echt prachtig weer en ik ben amper verbrand haha.

 
 
Nadat we de rivier waren overgestoken kwamen we een grote groep olifanten tegen. Er zaten ook een hoop jonge olifantjes tussen, zelfs twee olifantjes van maximaal 2 maanden oud! En olifanten groeien heel langzaam, ze zijn pas volgroeid wanneer ze ongeveer 15 jaar oud zijn. Ze stonden best dichtbij en staken uiteindelijk allemaal de weg over, supergaaf om deze megabeesten van zo dichtbij te kunnen bekijken. Ze zijn eigenlijk vrij relaxed en zullen niet gauw iets doen. Ze lopen gewoon rustig weg en gaan ergens anders staan om verder te eten. Ik kan er wel foto's van blijven maken, ik vind ze zo geweldig!



 

 
Na onze ontmoeting met de olifanten reden we verder naar wat hun noemen het olifantskamp. Het is een soort bungalowpark achtig iets waar mensen kunnen verblijven zodat ze meerdere dagen in het Krugerpark kunnen doorbrengen. Wij gingen daar enkel naartoe om te lunchen. Onderweg naar het kamp zagen we weer een aantal auto's stilstaan langs de kant van de weg, er lagen leeuwen! Twee mannetjes lagen in de schaduw onder een boom, ze zijn zo goed gecamoufleerd dat als er geen auto's stonden dat wij er waarschijnlijk gewoon voorbij waren gereden. Er zaten veel takken voor dus het was vrij lastig om mooie foto's te kunnen maken, maar ik heb het toch geprobeerd. Toen een van de leeuwen opstond zagen we dat hij heel erg mank liep, misschien een gebroken poot. Waarschijnlijk is hij dan op de horens genomen door een dier die hij wilde vangen en doden.

 
Dus van de Big Five hoefden we alleen nog maar de neushoorn te zien en dan was het compleet. Ryan zei dat hij nog nooit in één dag de Five had gezien, dus we gingen de uitdaging aan haha. Maar eerst lunch. Het olifantskamp was boven op de berg, waardoor je een prachtig uitzicht had op de olifantsrivier en de bush. De foto brengt het helaas niet zo mooi over als dat het in het echt was. Ze hadden ook een souvenirwinkel dus we hebben ook nog lekker geshopt haha.
 
 

Na onze lunch gingen we weer verder op pad. Maar het was eigenlijk best rustig en we hebben helaas geen neushoorn kunnen vinden, dus onze Big Five was niet compleet. We hadden gehoord dat andere mensen jachtluipaarden hadden gezien, maar ook deze hebben we helaas niet kunnen vinden.
We zijn wel nog naar een olifantsmuseum geweest in het park. Het was best interessant om te zien. Je kon de ontwikkeling van de olifant zien en er was een skelet en een hart op sterk water. Daarnaast waren er schedels en slagtanden van de grote olifanten die in het park geleefd hebben. Bij elke schedel hing een foto van de betreffende olifant en een beschrijving van hoe oud hij was geworden en hoe hij was overleden. Er was ook een kaart van het park met daarop de olifanten die er nu leven, inclusief foto's namen en beschrijving. Op de onderstaande foto zie je de olifant met de grootste slagtanden van Zuid-Afrika.



Er is nog iets wat ik jullie wil laten zien. Ze hebben hier de vogel waar Zazu van de lion king van is afgeleid. Je ziet ze hier best veel rondvliegen en ik vind ze leuk. Het was lastig om er eentje op de foto te krijgen omdat ze altijd zo snel weggaan. Ik kan de naam maar niet onthouden dus ik noem ze gewoon Zazu vogels haha.

 
Nou, dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Ik heb echt een geweldige dag gehad in het Krugerpark en het is zo ontzettend mooi, de natuur en alle dieren. Maar hoe mooi alles ook is, ik denk niet dat ik hier ooit zou kunnen wonen. Ik kan gewoon maar niet wennen aan de manier waarop de mensen hier leven. Waar ik nu verblijf hebben ze het best goed, maar je merkt gewoon dat de zwarte bevolking het zoveel slechter heeft en dat vind ik lastig. Van de week in het restaurant gooide ik een lamp kapot en iedereen had zoiets van, joh laat liggen dat hoef je zelf niet op te ruimen. Daarna liepen ze gewoon weg en laten ze de troep achter voor de mensen die daar werken. Daarnaast is en blijft het gewoon een derdewereld land. Maar iedereen is altijd superaardig en beleefd, dat is wel fijn.
 
Morgen weer paardrijden en een game drive en dan kan ik gaan beginnen met het volgen van de olifanten!
Maar voor nu zoek ik lekker mijn bedje op, want de dagen zijn hier echt zo ontzettend vermoeiend en iedereen gaat vroeg naar bed. En omdat ik niet in mijn eentje in het donker in de bush wil zitten (waar leeuwen en andere beesten gewoon kunnen komen) ga ik ook maar gewoon naar bed haha.
 
 
Talk to you later!

1 opmerking:

  1. Echt Annika, leuk om te lezen. Ik lees het dan ook meerde keren, en kijk vol aandacht naar de mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen